Historie BMW M3
Jedna z ikon sportovních vozů slaví v letošním roce kulaté výročí. Je tomu již dvacet let, co se začaly po silnicích prohánět vozy s označením BMW M3. Od té doby si "em-trojky" získaly nespočet příznivců a za své výkony sklidily slávu a uznání. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za historií mnichovského sporťáku pro každý den.
Ikona mezi "běžnými" sportovními vozy, BMW M3, slaví dvacet let. V roce 1986 totiž automobilka BMW začala prodávat sportovně laděný model, který vycházel z generace kupé trojkové řady s označením E30. Automobil, jenž se začal vyrábět v nové továrně v Regensburgu, se však nepyšnil pro automobilku jinak typickým šestiválcem, ale čtyřválcovým motorem S14 o objemu 2,3 l s výkonem 147 kW (200 k) dosahovaným v 6750 ot. Vzhledem k nízké hmotnosti (1237 kg) dosahoval vůz výborné dynamiky a skvělé ovladatelnosti - vůz zrychlil na stovku za 6,9 s a dosáhl maximální rychlosti 237 km/h. Původně měla být M3 pouze prostředkem k homologaci závodní verze BMW 3, ale zájem zákazníků předčil očekávání, a tak se místo planovaných 5 000 vozů nakonec vyrobilo více než 18 000 kusů.
První M3 byla v průběhu výroby několikrát významně modifikována. Poprvé v roce 1988, kdy byl motor nuceně doplněn o katalyzátor, čímž výkon klesl na 143 kW (195 koní). V reakci na to (a také v rakci na příchod konkurenčního Mercedesu 190 Evo) dostala M3 větší motor (stále čtyřválcový) o objemu 2,5 litru, naladěný na 162 kW (220 koní). Silnější verze pak dosáhla stovky za 6,9 s a maximální rychlost činila 243 km/h.
Vůz se v průběhu výroby objevil v nabídce v několika limitovaných edicí (jmenujme M3 Evo nebo M3 Johnny Cecotto), ale vrcholnou verzí první generace M3 se stal až model Sport Evo, který byl představen v roce 1989. Šlo o limitovanou sérii 500 vozů s výkonem 175 kW (238 koní) v 7 000 ot. Vůz měl kromě vyššího výkonu také o 10 mm snížený podvozek a vyznačoval se červenou barvou s černými linkami. Stovku spolkl za 6,2 sekundy a pokořil až 248 km/h.
První model byl nabízen také v karosářské verzi kabriolet, setkat se s ním ale není snadné. I přes tři roky trvající výrobu se jej prodalo pouhých 786 kusů.
www.autorevue.cz/Obrazky/2006/05kveten/bmwM3/M3-E301.jpg
www.autorevue.cz/Obrazky/2006/05kveten/bmwM3/M3-E303.JPG